Пальчикова гімнастика – розвиток мовлення

12.Лют.2018
Пальчикова гімнастика – розвиток мовлення

Методичні поради для роботи з розвитку дрібної моторики пальців рук у дітей

 

Рівень розвитку мовлення залежить від ступеня сформованості дрібних рухів пальців рук. На основі обстеження дітей була виявлена закономірність : якщо розвиток рухів пальців рук відповідає віку, то й мовний розвиток – у межах норми, якщо розвиток рухів пальців рук відстає, то затримується й мовний розвиток, хоча загальна моторика при цьому може бути нормальною й навіть вище норми.

Мовлення вдосконалюється під впливом кінестетичних імпульсів від рук, точніше – від пальців. Звичайно, дитина, що має високий рівень розвитку дрібної моторики, уміє логічно міркувати, у неї досить розвинені пам’ять, увага, зв’язне мовлення.

Відомий дослідник дитячого мовлення М.Кольцова пише: “Рухи пальців рук історично, у ході розвитку людства, виявилися тісно пов’язаними з мовною функцією. Першою формою спілкування первісних людей були жести, особливо великою тут була роль руки. Розвиток функції руки й мовлення в людей тривало паралельно. Приблизно такий самий перебіг розвитку мовлення дитини. Спочатку розвиваються дрібні рухи пальців рук, потім з’являється артикуляція складів, усе наступне вдосконалювання мовних реакцій залежить від ступеня тренування рухів пальців. Таким чином, «є всі підстави розглядати кисть руки як орган мовлення – такий самий, як артикуляційний апарат. Із цього погляду проекція руки – ще одна мовна зона мозку».

Розвиток дрібної моторики рук добре впливає не тільки на формування активного дитячого мовлення, й на виправлення його вади.

Тому тренування рухів пальців і кисті рук є найважливішим чинником, що стимулює мовленнєвий розвиток дитини, сприяє поліпшенню артикуляційних рухів, підготовці руки до письма й, що не менш важливо, є потужним засобом, що стимулює працездатність кори головного мозку, що стимулює розвиток мислення дитини.

У дітей при мовленнєвих порушеннях помітно виражена загальна моторна недостатність, а також відхилення в розвитку рухів пальців рук, тому що рухи пальців рук тісно пов’язані з мовною функцією. Через це у системі з їхнього навчання й виховання передбачаються виховні корекційні заходи в цьому напрямку.

М.Кольцова дійшла висновку, що формування мовних ділянок відбувається під впливом кін естетичних імпульсів від рук, а точніше, від пальців.

Цей факт повинен використовуватися в роботі з дітьми й там, де розвиток мовлення відбувається вчасно, особливо там, де є відставання, затримка розвитку моторного боку мовлення. Рекомендується стимулювати мовний розвиток дітей шляхом тренування рухів пальців рук. З цією метою можна скористатися методикою розвитку тонкої моторики в дітей 3-6 років В.Кисельової. Її система вправ поділена на блоки. Тільки після повноцінного оволодіння одним блоком можна переходити до наступного. Рання стимуляція моторного розвитку й корекція рухових порушень можуть сприяти запобіганню загальному недорозвиненню мовлення в дітей з раннім органічним ураженням центральної нервової системи.

Роботу з розвитку рухів пальців і кисті рук варто проводити систематично по 2-5 хв. щодня. Спочатку діти зазнають труднощів у виконанні багатьох вправ. Тому опрацьовуються рухи поступово й спочатку виконуються пасивно, за допомогою дорослих у повільному темпі. Темп і кількість повторень поступово збільшуються. Дорослі стежать за правильною постановкою кисті руки дитини й чіткістю перемикання з одного руху на інший. Вказівки повинні бути спокійними, доброзичливими, точними.

 

Під час занять потрібно враховувати індивідуальні особливості кожної дитини, її вік, настрій, бажання й можливості. Головне, щоб заняття приносили дітям тільки позитивні емоції. Потрібно піклуватися про те, щоб діяльність дитини була успішною – це буде підкріплювати її інтерес до ігор і занять.

Отже, якщо будуть розвиватися пальці рук, то буде розвиватися мовлення й мислення дитини, зникнуть проблеми у навчанні не тільки в першому класі, а й надалі.

Хотілося б повторити основне правило: робота з розвитку рухів рук повинна проводитися регулярно, тільки тоді буде досягнуто найбільшого ефекту.

 

Пальчикові ігри допоможуть дітям :

  • зробити ривок у розвитку мовлення – поліпшити вимову й збагатити лексику;
  • підготувати руку до письма;
  • запобігти появі писального спазму – частої біди юних школярів;
  • розвинути увагу, терпіння, так зване внутрішнє гальмо – уміння стримуватися саме тоді, коли це необхідно;
  • стимулювати фантазію, виявляти творчі здібності;
  • навчитися управляти своїм тілом, почуватися впевнено в системі “тілесних координат”, що усуне можливість появи неврозів.

 

Всі ми в дитинстві робили “Сороку-Ворону”, “Ладусі”, всі боялися “Рогату козу”, але повторювали її та лякали батьків. Пам’ятаєте?

Але не всі з нас знають, у чому сенс таких вправ. А виявляється і, навіть доказано вченими, що тонкі рухи пальців рук позитивно впливають на розвиток дитячої звуковимови та загальних інтелектуальних здібностей.

 

Для розвитку дрібної моторики рекомендуємо такі ігрові вправи:

  1. Пасивна гімнастика для пальців рук (для дітей віком до 9 місяців).
  2. Ігри з предметами:
  • «стисни та помацай»;
  • розкладання та складання розбірних іграшок (матрьошок, пірамідок, кубиків тощо);
  • обведення за контуром;
  • ліплення з пластиліну, тіста, глини;
  • малювання пальчиками по піску, манці, борошну тощо ;
  • складання мозаїки, конструктора;
  • нанизування  намистин;
  • складання візерунків з лічильних паличок;
  • вирізання ножицями по контуру; 
  • намотування ниток на клубок, котушку;
  • складання кумедних картинок з дрібних намистинок, зерен. 

 

  1. Активна гімнастика для розвитку дрібної моторики:
  • вправи без мовного супроводу (робимо з пальчиків зайчика, козу, стілець, стіл, їжака тощо);
  • пальчикові ігри.

 

ПРОПОНУЄМО ДЕЯКІ ІГРИ НА РОЗВИТОК ДРІБНОЇ МОТОРИКИ.

 

“Малюють усі”!

Насипте на поверхню для малювання (картон, аркуш паперу) манку і запропонуйте дитині помалювати пальчиками.

“Масаж рук волоським горіхом”

Розкажіть дитині казку про горіх, як він звалився з дерева від вітру (нехай дитина подує, зображуючи вітер, тим самим тренуючи довгий видих). Потім горіх зустрів діточок, які із задоволенням стали грати з ним. Вони ховали горіх в кулачкуі і знаходили його там (кулачок стискається і розтискається); катали на каруселі (однією долонею із зусиллям рухаємо по іншій по колу); спускали з гірки (рука притиснута до столу тильною стороною долоні, утворюючи гірку, іншою рукою котимо горіх від кінчиків пальців до зап’ястка і назад). Потім горіх катають по килиму долонькою вперед і назад, як машинку. Виконаємо все кілька разів однією рукою, потім іншою. Горішку усі ці ігри дуже подобаються, а в самому кінці він вирішує пірнути в ” басейн”, який замість води наповнений горохом. Знайти горішок в мисці з горохом непросто, але така гра в хованки добре масажує пальці.

“Розкладемо по порядку”

Візьміть неглибоку миску і висипте в неї макарони різних кольорів або різних форм. Праворуч від миски поставте блюдця. Запропонуйте малюкові розкласти однакові макарони по блюдцях. Покажіть малюкові, як потрібно перекладати: по одній, беручи трьома пальцями. Роботу обов’язково потрібно довести до кінця, оскільки ця навичка  дуже важлива.                                                           

“Пустотливе кошеня”

Заздалегідь розмотується   клубок ниток. Спочатку правою, а потім лівою рукою треба змотати клубок.

“Граємо на балалайці”

Між вказівним і середнім пальцями натягнути тонку круглу гумку. Перебирати цю гумку, як струни балалайки, вказівним і середнім пальцями іншої руки.

“Була калюжа – і немає її”

Ця вправа має велике виховне значення: дитина, проливши що-небудь, зможе прибрати за собою. Спочатку навчить малюка переносити губкою воду з однієї тарілки в іншу.

Поставте на рознос дві тарілки: одну з водою, іншу порожню. Покажіть, як користуватися губкою, набираючи нею воду в одній тарілці і віджимаючи її над іншою. Зверніть увагу дитини на те, що вода з губки не повинна крапати на рознос. Потім пролийте трохи води на рознос і покажіть, як витерти калюжу, зібравши її губкою. Можна переливати або збирати воду за допомогою піпетки.

“Камінь, ножиці, папір”

Варто відмітити, що ця гра є найулюбленішою для багатьох дітей, яка прийшла до нас з Китаю. Діти з чотирьох років прекрасно розуміють правила гри і із задоволенням грають в неї.

Слова: камінь, ножиці, папір. Цу-е-фа.

На останні слова викидається долоня, яка показує певний знак. Камінь затупить ножиці, ріжуть папір, а папір завертає камінь.

Вправа з піпеткою

Для цієї вправи вам знадобиться піпетка і невеликі мисочки (чашечки, піали) для наливання рідини. Всмоктування піпеткою води розвиває дрібні рухи пальчиків і покращує загальну моторику рук.

Вправа з пінцетом cсортування дрібних предметів

У ємність пінцетом діти накладають намистинки, горох, ґудзики.

Сортують за кольором, формою, розміром дрібних предметів.

Помпони і щипці

Пропонується скласти за допомогою щипців помпони в пляшку.

Ляльковий одяг на прищіпках

Розвішування лялькового одягу і клаптиків тканини на мотузочку за допомогою прищіпок. Цей вид діяльності популярний не лише у дівчаток, але і у хлопчиків.

А також за допомогою прищіпок закінчити малюнок.